کد مطلب:38436
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:22
از بسياري از آيات و روايات به دست مي آيد كه مؤمنان حقيقي كه همان شيعيان حقيقي اند از آتش نجات خواهند يافت . بنابراين هيچ گاه اهل بهشت از غير شيعه نخواهند بود. آيا اين مطلب درست است ؟
درست است كه بهشت براي نيكوكاران و با تقوايان است و مصداق كامل آنها شيعيان واقعي هستند وكفّار و منافقان از بهشت بهره اي ندارند, ولي بايد گفت بهشت جزاي كساني است كه به وظائف الهي و عقلي خود عمل كرده اند و نزد پروردگار حجّت دارند و جوابگوي اعمال خويش اند:
بر آنان اتمام حجّت نكرده باشيم و رسول بر آنان نفرستاده باشيم , عذاب نمي كنيم >. يعني اگر حجّت را بر مردم تمام كرديم وآنان طبق وظيفهء الهي خود عمل كردند, آنان را عذاب نمي كنيم , امّا اگر بر آنان اتمام حجّت كرديم و به وظائف شان عمل نكردند, اهل عذاب خواهند بود. پس ملاك اصلي براي بهشت و جهنم , اتمام حجّت است .
بنابراين انسان ها بايد با تحقيق و دقّت وظائف خود را تشخيص دهند تا بتوانند جوابگوي اعمال و كردار خودباشند. هر انساني اين احتمال را مي دهد كه ممكن است پس از مرگ بازپرسي و مجازات شد. همين احتمال كافي است كه خود را آمادهء پاسخگويي كند. انسان , هر ديني و مسلكي كه دارد, اگر شرايط تكليف (عقل و بلوغ ) را داشته باشد, بايد خود را آمادهء امتحان الهي بكند و در اعتقادات جوابگوي اعتقادات خود باشد, منتها لازم است هر فردتحقيق كند و دين حقّ را پيدا كند و به آن معتقد شود, تا اگر در روز قيامت از ا و سؤال شد, بتواند حجّت و برهاني برعقايد خويش داشته باشد. در حديثي از امام صادق 7آمده است : (1) اگر كسي در رواياتي كه از امامان بزرگوار8رسيده و بيش تر آنها در و اصول كافي گرد آمده است , دقّت كند,مي يابد كه ائمه 8تكيه شان بر اين مطلب بود كه هر چه بر سر انسان مي آيد, به دليل اين است كه حق برادر عرضه مي شود, ولي او در مقابل حق تعصب و عناد مي ورزد و يا لا اقل در وضعي است كه مي بايست تحقيق و جست و جوكند, اما تحقيق نمي كند. اما افرادي كه ذاتاً و يا به خاطر قصور فهم و ادراك و يا به علل ديگر در وضعي به سر مي برندكه مصداق منكر و يا مقصّر به شمار نمي روند, در رديف منكران و مخالفان نيستند. آن ها از مستضعفان به شمارمي روند. از روايات نيز استفاده مي شود كه ائمه اطهار8بسياري از مردم را از اين طبقه مي دانند.(2)
مرحوم علامه طباطبايي , مفسر كبير قرآن در تفسير الميزان مي گويد: خداوند جهل به امر دين و ممنوعيت از اقامه ءشعائر دين را ظلم شمرده است و عفو الهي شامل آن نمي شود, امّا مستضعفان كه قدرت بر انتقال و تغيير محيط ندارند,استثنا شده اند. استثنا اختصاص ندارد به اين كه استضعاف به اين صورت باشد. همان طور كه ممكن است منشأاستضعاف عدم امكان تغيير محيط باشد, ممكن است به اين دليل باشد كه ذهن انسان متوجه حقيقت نشده باشد و به اين سبب از حقيقت محروم مانده باشد.(3)
بنابراين , كساني كه به هر دليل مرام و مسلكي برايشان يقيني شده و هيچ احتمال خلاف نمي دهند, يعني احتمال نمي دهند كه دين شان باطل است و به راه خود يقين دارند, اگر در اخلاق و رفتار, ظلم و گناه و اجحاف نكنند و حق كسي را پايمال نكنند و بتوانند پاسخگوي اعتقادات و اعمال و كردار خود در روز قيامت باشند, اهل جهنم نخواهندبود.
(پـاورقي 1.اصول كافي , ج 2 كتاب الايمان و الكفر, باب اصناف الناس , ص 388
(پـاورقي 2.مرتضي مطهري , عدل الهي , ص 398
(پـاورقي 3.الميزان , ج 5 ص 51 به نقل از مرتضي مطهري , عدل الهي , ص 394 با تلخيص .
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.